top of page

Design vs Functionality: Διαμορφώνοντας έναν λειτουργικό και καλαίσθητο χώρο υποδοχής για κάθε ξενοδοχείο


Ο χώρος υποδοχής ενός ξενοδοχείου είναι ο πρώτος χώρος που εισέρχεται ο επισκέπτης και η εντύπωση που του δημιουργείται πρέπει να είναι αντάξια της ταυτότητας του ξενοδοχείου αλλά και της εμπειρίας που θα αποκομίσει. Αναπτύσσεται σε δύο άξονες, ο ένας αφορά τη λειτουργία και ο άλλος την εικόνα, δηλαδή την αίσθηση που λαμβάνει ο επισκέπτης. 



Λειτουργία lobby και αρχές σχεδιασμού


Το lobby αποτελείται από την είσοδο του ξενοδοχείου, παράλληλα και την έξοδο, την reception, έναν χώρο αναμονής και συνάντησης, και ανάλογα με τις προδιαγραφές και τον χώρο μπορεί να ενταχθεί ένα μικρό shop και ένα workstation. Οι λειτουργίες πρέπει να είναι ενταγμένες στον χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην δημιουργούν πρόβλημα στη ροή της κίνησης των επισκεπτών και παράλληλα η θέση τους να είναι ευδιάκριτη. Αυτό σημαίνει πως το σημείο check-in/check-out πρέπει να είναι άμεσα αντιληπτό κατά την είσοδο στο lobby και κομβικό ως προς την πρόσβαση των επισκεπτών στους υπόλοιπους χώρους. Αντίστοιχα, σε περίπτωση που υπάρχει workstation, δεν χρειάζεται να βρίσκεται σε περίοπτη θέση, ούτε σε σημείο με έντονη κίνηση.

Το design οφείλει να είναι εμβληματικό και να αντιπροσωπεύει τη ταυτότητα και την κατηγορία του ξενοδοχείου. Είναι η διαμόρφωση, η διάταξη των επίπλων, οι επενδύσεις, statement αντικείμενα, η χρωματική παλέτα με μοτίβα ή μη, ο φωτισμός και όλες οι λεπτομέρειες της διακόσμησης που πρέπει να συνυπάρχουν, χωρίς υπερβολές και με απόλυτη αρμονία.  Εφόσον το lobby αφορά την πρώτη και τελευταία εντύπωση του επισκέπτη, ουσιαστικά την υποδοχή και εισαγωγή του επισκέπτη στην ξεχωριστή εμπειρία που θέλουμε να αποκομίσει, όλες οι αισθήσεις του πρέπει να ερεθίζονται.


Τασεις στον σχεδιασμό των lobby


Το σύνηθες που συναντάται σε αρκετά ξενοδοχεία είναι οι λειτουργίες που αναφέραμε παραπάνω να λειτουργούν αποσπασματικά και σχεδόν ανεξάρτητα. Καθώς όμως η τεχνολογία εξελίσσεται, ο επισκέπτης πλέον έχει την δυνατότητα να κάνει check-in/out από το κινητό του ακόμα και να κάνει κράτηση για πολλές υπηρεσίες. Αυτό δεν σημαίνει πως τα lobby θα εξαφανιστούν ή θα συρρικνωθούν, αλλά ήδη αρχίζουν να λειτουργούν διαφορετικά.


Οι υφές, οι ήχοι, οι μυρωδίες και η γεύση εντάσσονται στο design ενός καταλύματος, δίνοντας άλλη πνοή στην αισθητική του


Photo Credits: Andaz Mayakoba Resort Riviera Maya

Photo Credits: Andaz Mayakoba Resort Riviera Maya


Μέρος του design, εκτός της εικόνας, γίνονται οι υφές, οι ήχοι, οι μυρωδιές και η γεύση. Οι υφές προκύπτουν από την διακόσμηση του χώρου. Οι ήχοι δεν είναι απαραίτητα η μουσική που ακούγεται από ηχεία, αλλά θα μπορούσε να είναι ο ήχος του νερού από τεχνητό συντριβάνι τοίχου ή από κάποια στοιχεία της φύσης αν είναι εφικτό (πχ. φυσικός αέρας που προκαλεί κάποια στοιχεία να συγκρουστούν και να παράξουν ήχους). Καλό είναι, τα ωδικά πτηνά ή άλλα ζώα να μην βρίσκονται σε χώρους lobby αλλά και σε κανέναν χώρο εκτός από το φυσικό τους περιβάλλον. Αντίστοιχα και σε δέντρα που προς εντυπωσιασμό συναντάμε σε εσωτερικούς χώρους (δεν αναφερόμαστε στα φυτά εσωτερικών χώρων).


Τα αρωματικά χώρου ειδικά σχεδιασμένα για ένα hotel brand μπορούν να λειτουργήσουν ως μέρος του design αλλά και πιο απλές λύσεις όπως η μυρωδιά ενός φρεσκοψημένου κεράσματος που ερεθίζει όσφρηση και γεύση. Όλα αυτά τα στοιχεία που επηρεάζουν το design, συνθέτουν την έναρξη της ολικής εμπειρίας που θέλουμε να αποκομίσει ο επισκέπτης.


Τα Lobby μετατρέπονται σε open lobbies, και λειτουργούν πλέον σαν info desks


 Photo Credits: The Romanos at Costa Navarino, Messinia

Photo Credits: The Romanos at Costa Navarino, Messinia


Τα βαριά check in/out desks απομακρύνονται και σταματούν να υπάρχουν ορατά όρια μεταξύ των λειτουργιών. Χαλαρώνουν οι περιορισμοί και οι διακρίσεις και τα lobby μετατρέπονται σε κοινωνικούς χώρους, δηλαδή σε open lobbies. Ανάλογα με την ταυτότητα του ξενοδοχείου μπορεί να υπάρχει ένα info desk ως σημείο αναφοράς αλλά μπορεί να μην υπάρχει και καθόλου. ΄Με αποτέλεσμα ο receptionist, που πλέον παύει να είναι receptionist αλλά λειτουργεί ως info person, να κυκλοφορεί στο lobby με ένα tablet.


Πλέον, στα lobby προστίθενται ειδικά workstations, ενώ μετατρέπονται και σε χώροι συνάντησης για καφέ


Photo Credits: The New York Times at the Revolution Hotel in Boston

Photo Credits: The New York Times at the Revolution Hotel in Boston


Παράλληλα, ο χώρος αναμονής λειτουργεί και ως workstation, χώρο συνάντησης για καφέ – ποτό και άλλες κοινωνικές δραστηριότητες. Ανάλογα με τις απαιτήσεις και την διαμόρφωση του ξενοδοχείου στο lobby μπορεί να βρίσκεται ένα μπαρ αλλάζοντας τελείως την αίσθηση ενός τυπικού lobby. Οι λέξεις κλειδιά για τον σχεδιασμό ενός open lobby είναι η ευελιξία και η ενότητα λαμβάνοντας υπόψη πως τον ίδιο χώρο μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος για να εργαστεί, να βρεθεί με φίλους, να γευματίσει, να πραγματοποιήσει παρουσιάσεις, ακόμα και να διαβάσει ένα βιβλίο.


Προσαρμόζονται στις νέες υγειονομικές προδιαγραφές και εστιάζουν σε μια multi-functional λογική


Photo Credits: Pilot Amphora Boutique Hotel (Adults Only)

Photo Credits: Pilot Amphora Boutique Hotel (Adults Only)


Σε συνέχεια των παραπάνω, δεν πρέπει να ξεχνάμε την COVID-19 όπου εκτός από τον υγεία έχει προσβάλει τις κοινωνικές σχέσεις που έρχονται στο επίκεντρο. Οι χώροι των ξενοδοχείων προσαρμόζονται στις νέες υγειονομικές προδιαγραφές με το μέλλον στο σχεδιασμό των lobby να εστιάζει σε multi-functional λογική. Εκτός από τον επαναπροσδιορισμό των περιοχών με την τεχνολογία ανέπαφων, η δημιουργία ευέλικτων χώρων πολλαπλών χρήσεων είναι η νέα προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να περιμένουμε να δούμε χώρους σχεδιασμένους να εξελίσσονται με τις συνεχώς μεταβαλλόμενες πραγματικότητες της δημόσιας υγείας-απαντώντας παράλληλα στις τρέχουσες ανάγκες και προτιμήσεις των επισκεπτών. 


Πχ. Οι κοινόχρηστοι χώροι θα πρέπει να σχεδιαστούν για να αποτρέπουν τα σημεία συμφόρησης και να ελαχιστοποιούν την επαφή, αλλά να παρέχουν στους επισκέπτες αρκετό χώρο για άνετη μετακίνηση. Επίσης, την ίδια ευελιξία πρέπει να ακολουθεί και η επίπλωση, εφόσον οι υγειονομικές προδιαγραφές αλλάζουν συνεχώς, με τις ανάγκες της κοινωνικότητας να είναι υψηλές. Δεν αποκλείεται σε βραχυπρόθεσμα να δούμε μικρά κονσέρτα ή μουσικές βραδιές σε χώρους υποδοχής ξενοδοχείων.


Οι χώροι των lobby πρέπει να εμπνέουν μια οικειότητα στους επισκέπτες και να προδιαγράφονται με τη λογική “home away from home”


Photo Credits: Santa Monica Proper Hotel

Photo Credits: Santa Monica Proper Hotel


Μια κατεύθυνση ως προς την αισθητική των lobbies είναι η οικειότητα, να νιώθει ο επισκέπτης σαν το σπίτι του, αποφεύγοντας την κρυστάλλινη αίσθηση που έδιναν τα ξενοδοχεία. Το “home away from home” concept προκύπτει με ζεστούς και φιλόξενους χώρους, που βοηθούν την ανάπτυξη των σχέσεων και της χαλαρότητας, όχι μόνο μεταξύ των επισκεπτών που προτιμούν να βγουν από τα δωμάτια, αλλά ακόμα και μεταξύ των επισκεπτών με το προσωπικό προσφέροντας εξατομικευμένη εξυπηρέτηση. Τα φυσικά υλικά όπως το ξύλο και η γήινη παλέτα χρωμάτων είναι βασική προϋπόθεση για την δημιουργία homey αισθητικής.


Ολοκληρώνοντας

Ο σχεδιασμός ενός ξενοδοχείου απαιτεί πολύπλευρη προσέγγιση με σεβασμό στον επισκέπτη που θα περάσει πολλές ώρες σε αυτό και με στόχο την μοναδική εμπειρία του, με τον χώρο υποδοχής στο επίκεντρο. Πιστεύω πως οι σχεδιαστές concept και design οφείλουν να σκεφτούν out of the box και να αναζωπυρώσουν τους χώρους υποδοχής στα νέα δεδομένα προσθέτοντας λειτουργίες οι οποίες θα αλλάξουν εντελώς ότι ξέρουμε για τα lobbies εως τώρα. 

Comments


bottom of page