Όλα όσα πρέπει να έχει ένας αρχιτέκτονας στο μυαλό του όταν σχεδιάζει ένα ξενοδοχείο, από την εικόνα μέχρι την εμπειρία, σε 6 απλά βήματα.
Ο χώρος του ξενοδοχείου είναι μια αδιάκοπη αφήγηση της ‘ιστορίας’, η οποία θα γεννήσει στους επισκέπτες τα συναισθήματα που καθορίζουν το experience κατά τη διάρκεια της διαμονής τους. Το ξενοδοχείο έχει πάψει πια να είναι ένας μονοδιάστατος χώρος διαμονής, αλλά γίνεται η αφορμή ο επισκέπτης να έρθει σε επαφή με την κουλτούρα του τόπου τον οποίο επισκέπτεται, να ανοίξει νέα πεδία γνώσης, να αισθανθεί, να ανακαλύψει, να χαλαρώσει, ακόμα και να γνωρίσει καλύτερα τον ίδιο του τον εαυτό μέσα από νέες εμπειρίες.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ο Ian Schrager, αυτός ο ιδιοφυής ξενοδόχος, επιχειρηματίας και ιδιοκτήτης του φημισμένου club STUDIO54 στη Νέα Υόρκη, μίλησε για πρώτη φορά για το experience, την εμπειρία που βιώνει ο επισκέπτης του ξενοδοχείου κατά τη διαμονή του. Η αλλαγή στο πνεύμα του hospitality επαναπροσδιόρισε τον τρόπο δημιουργίας και σχεδιασμού των ξενοδοχείων.
Στη σημερινή εποχή, ένα ξενοδοχείο δεν σχεδιάζεται γραμμικά ή μόνο με βάση τους κανόνες της αισθητικής και της λειτουργικότητας· αντιθέτως, ο σωστός σχεδιασμός συνυπολογίζει όλες τις πτυχές της διαμονής του επισκέπτη, τόσο τις απτές όσο και τις συναισθηματικές. Και, ασφαλώς, καταλήγει σε έναν βασικό στόχο: στη διαμόρφωση μοναδικών εμπειριών για τον ταξιδιώτη. Στο άρθρο αυτό, μας δίνεται η ευκαιρία να συζητήσουμε όλα αυτά τα στοιχεία που πρέπει να έχει υπ’ όψιν του ένας αρχιτέκτονας κατά την διάρκεια σχεδιασμού ενός καινούριου καταλύματος, προκειμένου να οδηγηθεί σε ένα μοναδικό, ανεπανάληπτο και ολιστικό αποτέλεσμα.
ΒΗΜΑ 1: Η σημασία του story telling μέσα από ένα δυναμικό Hotel Concept

Η νέα φιλοσοφία στην υλοποίηση των ξενοδοχείων άλλαξε και τον τρόπο προσέγγισης της αρχιτεκτονικής μελέτης. Ο αρχιτέκτονας, πλέον, μελετά και σχεδιάζει, αποκωδικοποιώντας μέσω της σχεδιαστικής διαδικασίας, το story telling του ξενοδοχείου. Σχεδιάζοντας, απαντά στην ερώτηση: “τι ιστορία θέλετε να πει το ξενοδοχείο σας;’’ Κατά συνέπεια, το story telling ενός καταλύματος ορίζεται από το hotel concept, στοιχείο που γίνεται ο ακρογωνιαίος λίθος του οικοδομήματος —κυριολεκτικά και μεταφορικά. Το hotel concept διαμορφώνει την ταυτότητα του ξενοδοχείου και αναλύει με λεπτομέρεια τη σημειολογία γύρω από την οποία ορίζεται το experience του επισκέπτη. Οι σχεδιαστικοί όγκοι, οι φόρμες, η λειτουργικότητα, τα υλικά και ο μεταξύ τους συνδυασμός, ακολουθούν για να δώσουν σάρκα και οστά στο story του ξενοδοχείου.
Το Hotel Concept δεν ορίζει μόνο την αρχιτεκτονική δομή του καταλύματος, αλλά επηρεάζει και άλλα σημαντικά του κομμάτια, όπως:
Το Design Concept όλου του καταλύματος, που συμπεριλαμβάνει από τις εικόνες μέχρι και τις υφές σε κοινόχρηστους και ιδιωτικούς χώρους του καταλύματος.
Τα facilities του ξενοδοχείου, όπως για παράδειγμα τα εστιατόρια και το food branding, αλλά και τα wellness facilities.
Τη λογική πίσω από τις operation διαδικασίες, οι οποίες ιδανικά θα εναρμονίζονται με την κεντρική ιδέα.
Τον καθορισμό και την προδιαγραφή των Signature Εμπειριών που θα προσφέρει το εκάστοτε κατάλυμα στους επισκέπτες του.
Την προδιαγραφή του branding και της επικοινωνιακής στρατηγικής, συμπεριλαμβανομένου και του ύφους του λογοτύπου, αλλά και του έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού που θα χρησιμοποιηθεί για την προώθηση του καταλύματος.
ΒΗΜΑ 2: Η διασύνδεση του design του ξενοδοχείου με την περιοχή στην οποία βρίσκεται αλλά και τα εξωτερικά στοιχεία που το περιβάλλουν

Οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής όπου βρίσκεται το ξενοδοχείο, είναι ένας από τους πρώτους και ιδιαίτερα σημαντικούς παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν στη μελέτη. Ορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις ζώνες του εξωτερικού περιβάλλοντος του ξενοδοχείου, το πώς αυτές αλληλεπιδρούν με τους εσωτερικούς χώρους του καταλύματος, αλλά και το τι μπορεί να ζήσει ο επισκέπτης του ξενοδοχείου σε αυτές.
Ο προσανατολισμός του οικοπέδου ή του κτηρίου και η “συνεργασία’’ του με την κίνηση του ήλιου γύρω από αυτό, αποτελεί για τον αρχιτέκτονα στοιχείο έμπνευσης στη διαμόρφωση των ζωνών, των λειτουργιών, των υλικών, των υφών, ακόμα και των χρωμάτων που θα επιλέξει.
“Το design δεν είναι από μόνο του ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Είναι σαν το πόδι μιας καρέκλας – ένα από τα πολλά σημεία στην πορεία του να δημιουργήσεις κάτι εξαιρετικό.” – Avi Brosh, ιδιοκτήτρια του Paligroup Hotels
ΒΗΜΑ 3: Τα 7 πρώτα δευτερόλεπτα και ο καθοριστικός τους ρόλος στη διαμόρφωση της συνολικής εικόνας του επισκέπτη

Κατά τη διάρκεια της σχεδιαστικής μελέτης, ο αρχιτέκτονας, ακολουθώντας το hotel concept, οφείλει να ιεραρχήσει τους βασικούς τομείς στη σύνθεση της εσωτερικής λειτουργίας του ξενοδοχείου. Ξεκινώντας από την είσοδο του ξενοδοχείου, που μπορεί να παραλληλιστεί με το ‘κατώφλι’ ενός σπιτιού, και που είναι το πρώτο σημείο υποδοχής του πελάτη, ο αρχιτέκτονας είναι απαραίτητο να αξιολογήσει σημαντικά το γεγονός ότι εδώ θα κριθεί και η πρώτη εντύπωση που θα λάβει ο επισκέπτης από το κατάλυμα. Αν σκεφτεί κανείς ότι τα 7 πρώτα δευτερόλεπτα της επαφής μας με κάτι καινούριο διαμορφώνουν και ορίζουν την τελική μας εντύπωση (η οποία φιλτράρεται από την ‘έκτη αίσθηση’, τη διαίσθηση, που είναι πιο ισχυρή από τις αισθήσεις μας), τότε εύκολα αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι η είσοδος του ξενοδοχείου, το ‘κατώφλι’ μας, να προδιαθέτει θετικά τον επισκέπτη.
Στο πλαίσιο αυτό, η αισθητική της εισόδου μας πρέπει να συνάδει με το design concept του ξενοδοχείου και, γιατί όχι, να προκαλεί το πρώτο δυνατό experience ενεργοποίησης των αισθήσεων του πελάτη. Λειτουργικά, η είσοδος κάθε καταλύματος πρέπει να επιτρέπει την απρόσκοπτη διέλευση ταξιδιωτών και προσωπικού, εξασφαλίζοντας ομαλές ροές. Παράλληλα, ο σχεδιαστής θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε η είσοδος να είναι ξεκάθαρα τοποθετημένη και εμφανής με την πρώτη ματιά, όσο περίεργη και αν είναι η μορφολογία του εδάφους ή η χωροταξία του ξενοδοχείου μας — δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από έναν κουρασμένο ταξιδιώτη που ψάχνει να βρει την είσοδο του ξενοδοχείου!
Αφού περάσουμε το κατώφλι, φτάνουμε στην reception, η οποία, θεωρητικά, είναι η πρώτη ‘αγκαλιά’ προς τον ταξιδιώτη και το σημείο όπου θα νιώσει ασφαλής και έτοιμος να αφεθεί στη φροντίδα του προσωπικού. Το ζεστό καλωσόρισμα, εκτός από ένα άμεσο αίσθημα οικειότητας, προκαλεί στον ταξιδιώτη και ένα αίσθημα ‘επιβεβαίωσης’ για την επιλογή ξενοδοχείου που έχει κάνει. Αν το κατώφλι οφείλει να εντυπωσιάσει τον επισκέπτη, η reception πρέπει να είναι το πρώτο σημείο που ο πελάτης αυθόρμητα θα σηκώσει το κινητό του και θα το φωτογραφίσει!
Το τελευταίο στάδιο της άφιξης ενός πελάτη στο ξενοδοχείο, αποτελεί η διαδρομή από την reception προς τα δωμάτια, που ιδανικά θα πρέπει να προετοιμάζει και να χαλαρώνει τον επισκέπτη για την ήπια μετάβασή του από τον κοινόχρηστο χώρο προς τους πιο ιδιωτικούς. Πρέπει να ξεκουράζει αλλά ταυτόχρονα και να ιντριγκάρει τον ταξιδιώτη, δίνοντάς του μια πρώτη αίσθηση των εκπλήξεων που ενδεχομένως κρύβει το ξενοδοχείο, τόσο στους κοινόχρηστους χώρους όσο και στα δωμάτια.
Μη φοβηθείτε να κάνετε την περιοχή του reception/lobby το σημείο αναφοράς του καταλύματός σας. Δημιουργήστε έναν μοναδικό χώρο συγκέντρωσης των επισκεπτών σας και τολμήστε να πρωτοτυπήσετε σχεδιαστικά. Η ιδιαίτερη αισθητική και το design του χώρου αυτού, όχι μόνο θα ικανοποιήσουν τους επισκέπτες σας, αλλά και θα τους παροτρύνουν να μοιραστούν την εμπειρία και την ‘εικόνα’ που βλέπουν με το social media network τους.
ΒΗΜΑ 4: Ο σχεδιασμός των δωματίων, ως ο ιδιωτικός χώρος του ταξιδιώτη, λαμβάνει υπ’ όψιν την κάθε λεπτομέρεια που άπτεται της διαμονής

Το δωμάτιο! Ένας χώρος, τόσες ιστορίες μαζί. Η Ιθάκη του ταξιδιώτη και η μεγαλύτερη προσδοκία του απέναντι σε αυτό που επέλεξε. Εδώ, το story telling του ξενοδοχείου αποτυπώνεται σε όλα τα στοιχεία που το συνθέτουν. Η διαμόρφωση της λειτουργίας του δωματίου και ο διαχωρισμός του σε έξυπνες ζώνες που δεν δημιουργούν στρες στον ταξιδιώτη, αποτελούν κομβικά στοιχεία ενός σωστού σχεδιασμού. Άνετο κρεβάτι, ευρύχωρη ντουζιέρα όπου μπορείς να κάνεις ντους χωρίς να χτυπάς στους τοίχους λόγω της στενότητας, επαρκείς αποθηκευτικοί χώροι για τα ρούχα και τις αποσκευές, είναι μόνο μερικά από τα στοιχειώδη που αποζητά ένας σύγχρονος ταξιδιώτης από το δωμάτιό του.
Σε long-stay προορισμούς (και όχι μόνο), είναι ιδιαίτερα έξυπνο να προβλέπεται ειδικός χώρος αποθήκευσης για τις βαλίτσες, αλλά και ειδικός χώρος για τα παπούτσια — ώστε όλα να τακτοποιούνται εύκολα και η εικόνα του δωματίου να παραμένει άψογη και ‘νοικοκυρεμένη’ σε όλη την διάρκεια της παραμονής του ταξιδιώτη. Είναι σημαντικό ο αρχιτέκτονας να λάβει υπόψη όλες τις λεπτομέρειες που μπορούν να προκύψουν κατά τη διάρκεια μιας διαμονής, ώστε να μπορέσει να μελετήσει αποτελεσματικά τον σχεδιασμό. Η παραμονή του ταξιδιώτη μέσα στο δωμάτιο πρέπει να είναι σκηνοθετημένη, ενώ το hotel concept θα πρέπει να μετατρέπει τη αφήγηση σε κάτοψη και κατόπιν σε σκηνογραφία, όπου τα υλικά, οι υφές, τα χρώματα και οι φωτισμοί, έρχονται να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία.
ΒΗΜΑ 5: Ο άνθρωπος και οι εμπειρίες του στο επίκεντρο της σχεδιαστικής μελέτης

Κάθε κτήριο και χώρος σχεδιάζονται αρχιτεκτονικά έχοντας ως επίκεντρο τον άνθρωπο και την εξυπηρέτηση τόσο των λειτουργικών, όσο και των αισθητικών του αναγκών. Το ξενοδοχείο είναι ο καμβάς όπου πολλοί διαφορετικοί άνθρωποι, προερχόμενοι από διαφορετικές κουλτούρες και με διαφορετικές ανάγκες, καλούνται να βιώσουν μια κοινή εμπειρία, με ζητούμενο έναν διαφορετικό αντίκτυπο στον καθένα.
Η ανάπαυση, η διασκέδαση, η ψυχαγωγία, η γαστρονομική απόλαυση, η κοινωνικοποίηση, η ανάγκη των ανθρώπων να αλληλεπιδράσουν, να δημιουργήσουν αναμνήσεις και να τις μοιραστούν, καθιστούν αναγκαία τη μελέτη από μέρους του αρχιτέκτονα, των συνηθειών των ταξιδιωτών και του πώς αυτές θα ικανοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό τους μέσα στο ξενοδοχείο και θα μεταφραστούν σε experience.
“Όταν επισκέπτομαι ένα ξενοδοχείο, θέλω να νιώσω σαν επισκέπτης στο σπίτι ενός καλού φίλου. Αυτό σημαίνει ότι θέλω να μου συμπεριφέρονται όμορφα και να φροντίσουν κάθε επιθυμία μου. Αυτό σημαίνει πως αν θέλω γρήγορο, προσιτό και καλό room service, τότε αυτό πρέπει να έχω.” – Ian Schrager
ΒΗΜΑ 6: Οι κοινόχρηστοι χώροι κοινωνικοποίησης του ξενοδοχείου, ολοκληρώνουν την εμπειρία του πελάτη

Οι χώροι δράσης και κοινωνικοποίησης των ξενοδοχείων, όπως το lounge, ο χώρος του πρωινού και του εστιατορίου, ο χώρος της πισίνας κ.λπ, είναι βασικά στοιχεία του κορμού ανάπτυξης των ξενοδοχείων. Ολοκληρώνουν την εμπειρία του επισκέπτη διαμορφώνοντας και την τελική του εικόνα για το κατάλυμα. H πρόβλεψη κοινόχρηστων χώρων, ανεξάρτητα από τα συνολικά τετραγωνικά του καταλύματος, είναι ένα σημείο το οποίο ο αρχιτέκτονας οφείλει να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν και να μελετήσει διεξοδικά. Αναδεικνύει όλο το branding του ξενοδοχείου και το καθιστά meeting point τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους της πόλης στην οποία βρίσκεται το ξενοδοχείο.
Άλλωστε, ένα βασικό κομμάτι της συνολικής εμπειρίας του κάθε ταξιδιώτη σε έναν καινούριο προορισμό, είναι η κοινωνικοποίηση — είτε αυτή είναι με τους άλλους ενοίκους του ξενοδοχείου, είτε με τους ντόπιους κατοίκους της πόλης. Συνεπώς, ένας ζωντανός και fun κοινόχρηστος χώρος, μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη, τα οποία δεν μένουν μόνο στο κομμάτι του guest experience, αλλά επηρεάζουν και τα συνολικά έσοδα του καταλύματος, μέσα από τις πωλήσεις των συγκεκριμένων outlets.
Επίλογος
Το ξενοδοχείο παραμένει πάντα ένας ζωντανός οργανισμός και ταυτόχρονα ένα προϊόν, το οποίο η αρχιτεκτονική έρχεται να το υπηρετήσει και να το αναδείξει. Σε συνεργασία με τους Concept Makers του ξενοδοχείου, και βασισμένος στο brief ανάπτυξης του νέου ξενοδοχειακού προϊόντος, ο αρχιτέκτονας μπορεί πραγματικά να ‘απογειώσει’ την σχεδιαστική του έμπνευση και να παρουσιάσει ένα μοναδικό αποτέλεσμα που θα εγγυάται ένα κορυφαίο σύνολο εμπειριών για τον κάθε ταξιδιώτη. Και, καθώς όλα είναι μια αλυσίδα, ο σωστός σχεδιασμός θα οδηγήσει σε ανεπανάληπτες εμπειρίες, οι εμπειρίες σε ευχαριστημένους πελάτες, οι ευχαριστημένοι πελάτες θα γίνουν θετικές κριτικές, και οι θετικές κριτικές θα φέρουν περισσότερες πωλήσεις. Είναι απλή λογική.
Comments