top of page

Τα Βασικά Βήματα για μια Επιτυχημένη Μελέτη Σήμανσης για Ξενοδοχεία



Ένα μεγάλο μέρος της ταυτότητας και της εικόνας ενός ξενοδοχείου αντικατοπτρίζεται στη σήμανσή του. Τόσο το λογότυπο ενός καταλύματος, όσο και οι πινακίδες του οφείλουν να υποδηλώνουν έναν οργανωμένο χώρο που αποπνέει κύρος και επαγγελματισμό. Ποια ακριβώς, όμως, είναι η διαδικασία που ακολουθείται για τη δημιουργία μιας σωστής σήμανσης ξενοδοχείου;


Ο ρόλος της σήμανσης ενός ξενοδοχείου είναι διττός. Αρχικά, οι επιγραφές των καταλυμάτων αποτελούν ένα μέσο προώθησης και διαφήμισης, με το οποίο τα ξενοδοχεία ουσιαστικά παρουσιάζουν την ταυτότητά τους. Ο δεύτερος ρόλος είναι πρακτικός. Όπως κάθε κτήριο στο οποίο προσφέρεται μια υπηρεσία, έτσι και στα ξενοδοχεία, η σήμανση οφείλει να παρέχει στους ταξιδιώτες τις πληροφορίες που χρειάζονται για κάθε χώρο, αλλά και να προσφέρει απρόσκοπτη καθοδήγηση. 


Για να θεωρηθεί, ωστόσο, σωστή η προδιαγραφή μιας σήμανσης, είναι απαραίτητο να εφαρμόζει τα παρακάτω:


  • Οι πινακίδες να είναι απολύτως εναρμονισμένες με την αισθητική του καταλύματος, έτσι ώστε να μη φαντάζουν παράταιρες.

  • Οι πινακίδες των υποδομών να είναι ορατές και ευδιάκριτες σε κάθε σημείο του καταλύματος, έτσι ώστε να ενημερώνουν άμεσα τους ταξιδιώτες, σε περίπτωση που δεν γνωρίζουν για κάποια υποδομή.

  • Να ληφθούν υπ’ όψιν οι διαφορετικές χρήσεις αλλά και η μοναδικότητα του κάθε χώρου και να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις, τόσο στο μέγεθος, όσο και στο design των πινακίδων.


Η σημασία της μελέτης σήμανσης για τα ξενοδοχεία



Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, μια σωστή μελέτη σήμανσης θα αποδειχθεί καίριας σημασίας για κάθε είδος ξενοδοχείου. Αρχικά, θα οδηγήσει στη δημιουργία πινακίδων οι οποίες θα καθοδηγούν τους επισκέπτες κατά τη διαμονή τους. Από οδηγίες σχετικά με το πού βρίσκονται τα δωμάτια, μέχρι οδηγίες για συγκεκριμένες υπηρεσίες και εγκαταστάσεις, όπως σπα ή εστιατόρια, στόχος της σήμανσης είναι η σωστή και ομαλή πλοήγηση των ταξιδιωτών μέσα στο ξενοδοχείο.


Φυσικά, η σήμανση στα ξενοδοχεία είναι ζωτικής σημασίας και για την ασφάλεια των επισκεπτών. Σε περίπτωση κινδύνου, οι πινακίδες εξόδου όπως επίσης και σχετικές οδηγίες μπορούν να αποδειχθούν σωτήριες. Σκοπός των συγκεκριμένων σημάνσεων είναι να βοηθήσουν τόσο το προσωπικό, όσο και τους επισκέπτες να βρουν εύκολα και γρήγορα τις εξόδους διαφυγής.


Ας δούμε, όμως, μερικά ενδιαφέροντα ευρήματα για τη σημασία της μελέτης σήμανσης στα ξενοδοχεία, από πρόσφατες έρευνες.



  1. Ικανοποίηση επισκεπτών: Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Contemporary Hospitality Management, η σαφής και ελκυστική σήμανση έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες θετικές κριτικές και άνοδο εσόδων έως και 10%.

  2. Άτομα με προβλήματα όρασης: Έρευνα από το American Hotel and Lodging Association (AH&LA) κατέληξε πως ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν τη γλώσσα Braille στη σήμανσή τους για επισκέπτες με προβλήματα όρασης προσελκύουν περισσότερο κοινό

  3. Ηλεκτρονικές πινακίδες: Το πιο πρόσφατο Hotelier Technology Sentiment Report ανέδειξε πως τα ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές πινακίδες για να βοηθήσουν την κυκλοφορία στο εσωτερικό τους επωφελούνται από μεγαλύτερη ικανοποίηση επισκεπτών.

  4. “Πράσινη” σήμανση: Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από το Cornell Center for Hospitality Research, τα ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν φιλική προς το περιβάλλον σήμανση, όπως φώτα LED ή και ανακυκλωμένα υλικά, προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες, καθώς επιδεικνύουν έναν υπεύθυνο χαρακτήρα.

Έχοντας κατανοήσει λοιπόν τη σημασίας της μελέτης σήμανσης για τα ξενοδοχεία, ας δούμε ποια είναι τα βασικά στάδια υλοποίησής της.


1ο Στάδιο: Μελέτη Δημιουργικού



Σε αυτό το στάδιο, η αρμόδια ομάδα μελετάει και αποφασίζει τα υλικά κατασκευής, το είδος της γραμματοσειράς, το ύφος των εικονογραμμάτων και των υπόλοιπων συμβόλων, το σχήμα και το σχέδιο των πινακίδων. Επίσης, επιλέγεται το χρώμα της σήμανσης και η ύπαρξη ή μη φωτισμού, ώστε να ταιριάζει και να ενισχύει την αρχιτεκτονική του χώρου.


Κύριος στόχος σε αυτή τη φάση είναι η δημιουργία σήμανσης η οποία θα αντικατοπτρίζει την ταυτότητα και τις αξίες τους ξενοδοχείου. Πρέπει, επομένως, να σχεδιαστεί ένα design που θα ξεχωρίζει και παράλληλα θα ταιριάζει και με το κοινό στο οποίο απευθύνεται το κατάλυμα. Για παράδειγμα, έχει αποδειχθεί πως η γραμματοσειρά Didot αποπνέει ένα χαρακτήρα αριστοκρατικό και ακριβό και θεωρείται ως η πλέον “πολυτελής” και ταιριαστή για luxury ξενοδοχεία.


Ωστόσο, παρόλο που το στάδιο αυτό είναι κυρίως δημιουργικό, οφείλει να δίνει έμφαση και στη λειτουργικότητα. Πιο συγκεκριμένα, οι δημιουργικές πινακίδες βοηθούν στη βελτίωση της κυκλοφοριακής μελέτης (Wayfinding), καθώς ναι μεν καθοδηγούν τους επισκέπτες, αλλά και τους προτρέπουν επίσης να εξερευνήσουν όλες τις εγκαταστάσεις του κτηρίου, οδηγώντας ενδεχομένως σε περισσότερα έσοδα.


Τέλος, στην εποχή των social media και των online reviews, μια δημιουργική σήμανση μπορεί να αποτελέσει και εφαλτήριο για δημιουργία περιεχομένου από τους επισκέπτες. Τι σημαίνει αυτό; Πως οι ταξιδιώτες θα ποστάρουν στα social media τους μια ελκυστική και ενδιαφέρουσα σήμανση από το ξενοδοχείο, προωθώντας έτσι ένα κατάλυμα σε ακόμα μεγαλύτερο κοινό. 


2ο Στάδιο: Κυκλοφοριακή Μελέτη (Wayfinding)



Το wayfinding αποτελεί ίσως το πιο κρίσιμο στάδιο της μελέτης σήμανσης, καθώς είναι αυτό το οποίο θα καθοδηγεί τους επισκέπτες στο εσωτερικό του ξενοδοχείου. Όπως ορίζει και το όνομά του, το wayfinding έχει ως στόχο να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να “βρουν τον δρόμο τους” μέσα στο κατάλυμα.


Αρχικά, το wayfinding απλοποιεί την εμπειρία διαμονής, καθώς τα ξενοδοχεία μπορεί να είναι περίπλοκα κτίρια, με πολλούς ορόφους, διαδρόμους και εγκαταστάσεις. Χωρίς την απαραίτητη σήμανση, οι επισκέπτες θα αισθάνονταν χαμένοι και μπερδεμένοι. Για τον λόγο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντική η σήμανση για την καθοδήγηση των επισκεπτών. Έτσι, οι πινακίδες οδηγούν τους ταξιδιώτες στα δωμάτιά τους, τους χώρους εστίασης ή οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση, εξασφαλίζοντας μια απρόσκοπτη διαμονή


Μάλιστα, μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Sign Research Foundation βρήκε πως η σωστή σήμανση μειώνει τον αριθμό των επισκεπτών που χρειάζονται τη βοήθεια της reception έως και 50%. Αυτό εξοικονομεί χρόνο και πόρους για το ξενοδοχείο, βελτιώνοντας παράλληλα την ικανοποίηση των ταξιδιωτών.


Βεβαίως, δεν θα μπορούσαμε να μην εστιάσουμε και στη ζωτική σημασία που έχει η συγκεκριμένη σήμανση για την ασφάλεια των επισκεπτών. Σε περιπτώσεις κινδύνου, οι επισκέπτες θα πρέπει να βρίσκουν εύκολα τις εξόδους κινδύνου, στις οποίες θα οδηγούν στρατηγικά τοποθετημένες πινακίδες, εξασφαλίζοντας την ταχύτατη εκκένωση του κτηρίου αν χρειαστεί.


3ο Στάδιο: Κατασκευαστική Μελέτη



Η κατασκευαστική μελέτη είναι το τελευταίο, αλλά εξαιρετικά σημαντικό βήμα κατά τη μελέτη σήμανσης για ξενοδοχεία. Κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής μελέτης καθορίζονται με ακρίβεια το μέγεθος και οι προδιαγραφές κατασκευής της κάθε πινακίδας, οι οποίες αφορούν τον σχεδιασμό της, τα επιλεγμένα υλικά και το σημείο τοποθέτησής της. Επίσης, σε αυτό το στάδιο γίνεται και η μελέτη φωτισμού της σήμανσης, καθώς και η μελέτη στήριξης των πινακίδων.


Αρχικά, η κατασκευαστική μελέτη εξετάζει τη δομική ακεραιότητα του κτηρίου, έτσι ώστε να εγγυηθεί πως η εγκατάσταση οποιασδήποτε πινακίδας δεν θα την επηρεάσει. Έπειτα, λαμβάνει υπ’ όψιν σχετικούς κανονισμούς και άδειες που ίσως πρέπει να πάρει. Καθώς η σήμανση των ξενοδοχείων πρέπει να συμμορφώνεται με έναν μεγάλο αριθμό νόμων και κανονισμών, το συγκεκριμένο στάδιο καταγράφει πιθανά προβλήματα συμμόρφωσης και τρόπους επίλυσής τους


Ακόμα, η κατασκευαστική μελέτη εξετάζει και τις περιβαλλοντολογικές συνθήκες στις οποίες θα εκτεθεί η σήμανση, όπως θερμοκρασία, υγρασία και ακτινοβολία. Οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν την επιλογή υλικών, έτσι ώστε να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των σημάνσεων. Επιπλέον, αφού έχουν λυθεί τα πρακτικά ζητήματα, η συγκεκριμένη μελέτη θα “ταιριάξει” το design της σήμανσης με τη συνολική αισθητική του ξενοδοχείου, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια ενιαία εικόνα.




Επίλογος


Στον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο της φιλοξενίας, όπου η ικανοποίηση των επισκεπτών αποτελεί το πρώτο μέλημα των ξενοδόχων, η σημασία μιας ενδελεχούς μελέτης σήμανσης ξενοδοχείου είναι μεγάλη. Όπως εξηγήσαμε στο άρθρο, η σήμανση του ξενοδοχείου εκτείνεται πολύ πέρα ​​από την απλή καθοδήγηση, καθώς διαμορφώνει την εμπειρία των επισκεπτών, ενισχύει την ασφάλεια και δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε κάθε ξενοδοχείο.


Επιπλέον, καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, η ενσωμάτωση της ψηφιακής σήμανσης προσελκύει ακόμα περισσότερους επισκέπτες, προσφέροντας εξατομικευμένες εμπειρίες, αλλά και ευκαιρίες αύξησης των εσόδων για τους ξενοδόχους.


Σε έναν κόσμο λοιπόν όπου οι πρώτες εντυπώσεις μένουν και η αφοσίωση των επισκεπτών κερδίζεται μέσω της εξαιρετικής εξυπηρέτησης, μια καλά εκτελεσμένη μελέτη σήμανσης ξενοδοχείου αποτελεί επένδυση στην επιτυχία. 

bottom of page