Όλες οι εξελίξεις σε σχέση με τα Ξενοδοχειακά Websites σε μία συνέντευξη τεχνογνωσίας, με τον Ιάσονα Μηλιώνη από την Hotelwize, τη νέα πρόταση της Mozaik Hospitality για την online παρουσία των ξενοδοχείων.
Τα Websites των Ξενοδοχείων, δεν αποτελούν μόνο ένα σημείο παρουσίασης ενός καταλύματος, αλλά το σημαντικότερο online σημείο αναφοράς, που καθορίζει και τις συνολικές του πωλήσεις. Ασχέτως από ποια πηγή θα γίνει η κράτηση, οι μελέτες δείχνουν ότι ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες, επισκέπτονται το επίσημο website των ξενοδοχείων, τόσο για να λάβουν περισσότερες πληροφορίες για το κατάλυμα που τους ενδιαφέρει, όσο και για να επιβεβαιώσουν ότι έχουν εντοπίσει τη βέλτιστη οικονομική προσφορά. Aυτός είναι ο λόγος που η πλειοψηφία των ξενοδοχείων έχει το δικό της Website, με τα περισσότερα από αυτά να πληρούν τουλάχιστον τις βασικές προδιαγραφές, που απαιτεί το σύγχρονο digital marketing.
Γιατί όμως τα Websites των Ξενοδοχείων αποτελούν μία ιδιαίτερη περίπτωση που χρήζει διαρκούς έρευνας και επικαιροποίησης; Η αλήθεια βρίσκεται στο γεγονός ότι ο τουριστικός-ξενοδοχειακός κλάδος, αποτελεί ίσως έναν από τους πλέον ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς, με τις ξενοδοχειακές τεχνολογικές λύσεις να αναδιαμορφώνουν διαρκώς τα δεδομένα της αγοράς, αλλά και τον τρόπο που ο ταξιδιώτης λαμβάνει την απόφασή του. To γεγονός αυτό, σε συνάρτηση με τη σημασία των ξενοδοχειακών Websites σε πωλησιακό επίπεδο, επιβάλλει τη διαρκή τους επικαιροποίηση, τόσο με τις μεταβαλλόμενες αρχές του διαδικτύου, όσο και με τις νέες ξενοδοχειακές λύσεις που προκύπτουν διαρκώς.
Για να κατανοήσουμε όμως με τον καλύτερο τρόπο τις εξελίξεις, σε επίπεδο τεχνολογίας, που αφορούν το επίσημο website ενός ξενοδοχείου, φιλοξενούμε τον Ιάσονα Μηλιώνη, General Manager της εταιρείας Hotelwize σε μία συνέντευξη τεχνογνωσίας, που στόχο έχει τόσο να απαντήσει τις πιθανές απορίες, όσο και να καθοδηγήσει τους Ξενοδόχους στη λήψη των καλύτερων δυνατών αποφάσεων σε σχέση με την Online παρουσία τους.
Ιάσονα, χαίρομαι ιδιαίτερα που θα κάνουμε τη συζήτηση αυτή μαζί καθώς θεωρώ ότι είσαι από τα λίγα άτομα του χώρου με τόσο μεγάλη εξειδίκευση στην ανάπτυξη website ξενοδοχείων. Σαφώς και αναφέρομαι στην πολυετή σου καριέρα σου στην Mozaik, η οποία αποτέλεσε την εταιρεία που μας σύστησε στον, υψηλών προδιαγραφών, σχεδιασμό. Πριν όμως προχωρήσουμε στις ερωτήσεις τεχνογνωσίας, θα ήθελα να μου εξηγήσεις ποια η διαφορά της Mozaik Hospitality με την Hotelwize και ποιος ο ρόλος σου στο νέο Project.
Όπως αναφέρεις η Mozaik Hospitality αποτελεί την εταιρεία ορόσημο στις ψηφιακές υπηρεσίες για ξενοδοχεία. Ήταν η εταιρεία που πρώτη μίλησε για την αλλαγή στην τοποθέτηση των ξενοδοχείων – τα ξενοδοχεία δεν πωλούν κρεβάτια αλλά εμπειρίες. Μετά από δεκαπέντε και πλέον χρόνια δραστηριοποίησης στην παροχή υπηρεσιών branding, web production και online marketing προς τα ξενοδοχεία και έχοντας αναλάβει έργα για τα καλύτερα ξενοδοχεία στην Ελλάδα, την Ελβετία, τη Γαλλία και την Κύπρο, εντοπίσαμε ένα βασικό κενό που δημιουργείται τα τελευταία χρόνια. Οι εξελίξεις στο διαδίκτυο, στην τεχνολογία και στους κανονισμούς, έχουν καταστήσει έως και αδύνατη την ανάπτυξη ενός website στο επίπεδο ποιότητας που απαιτούν τα ξενοδοχεία και εντός του προϋπολογισμού που είναι έτοιμα να διαθέσουν.
Έχουμε λοιπόν, από τη μία την ανάγκη για ένα εντυπωσιακό website που θα προσελκύει τον ταξιδιώτη και θα λειτουργεί άψογα για την αύξηση των απευθείας κρατήσεων και από την άλλη θα πρέπει το website να πληροί τις προβλέψεις της νομοθεσίας (προστασία δεδομένων, προσβασιμότητα για ΑμεΑ), τις απαιτήσεις για υψηλές επιδόσεις και την ανάγκη για συνδέσεις με τρίτα συστήματα. Και όλα αυτά στα πλαίσια ενός διαχειρίσιμου κόστους.
Όλα αυτά τα λύνει η λύση Hotelwize. Συνδυάζουμε τα εντυπωσιακά σχέδια που χρειάζονται τα ξενοδοχεία για να εντυπωσιάσουν τους ταξιδιώτες, με την αξεπέραστη τεχνολογία της πλατφόρμας της Hotelwize που κάνει την καθημερινότητα του ξενοδόχου εύκολη, χωρίς να χρειάζεται εξειδικευμένους συνεργάτες για αναπτύξουν και να διαχειριστούν το website. Η ομάδα της Hotelwize αναλαμβάνει να παραδώσει με «το κλειδί στο χέρι» το τελικό website. Αν κάποιος ψάχνει tailor-made website κυρίως λόγω του ότι έχει ένα πολύ ιδιαίτερο branding ή κάποιο ιδιαίτερο product offering – σίγουρα αυτή τη λύση μπορεί να δώσει μόνο η Mozaik.
Ο ρόλος μου στη Hotelwize έχει να κάνει με την ενορχήστρωση όλου του εγχειρήματος. Η λύση Hotelwize, ξεκίνησε ως ιδέα πριν από κάποια χρόνια, αλλά όταν αντιληφθήκαμε ότι η εξέλιξη των πραγμάτων θα ξεπεράσει τα digital agencies, αποφασίσαμε να αφοσιωθούμε σε αυτή την ιδέα μαζί με τον Κάρολο Αναστασόπουλο και τον Άγγελο Καραγκουνάκη που είναι οι ιδρυτές της Mozaik Hospitality. Επομένως, μαζί με μια ομάδα από τους πιο έμπειρους συνεργάτες της Mozaik Hospitality καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την πιο εξελιγμένη πλατφόρμα που έχει σχεδιαστεί για τη διαδικτυακή παρουσία των ξενοδοχείων.
Μέσα από τη λύση της Hotelwize παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε κατάλυμα, είτε πρόκειται για βίλα, είτε πρόκειται για resort πέντε αστέρων, να αποκτήσει το website που θα το αναδείξει, στην τιμή που μπορεί να υποστηρίξει.
Η ομάδα της Hotelwize, αναπτύσσει θεματικά σχέδια (Καμβάδες), βάσει του τύπου κάθε καταλύματος, εστιάζοντας στα ιδιαίτερα στοιχεία που αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά του και προβάλλοντάς τα με τον καλύτερο τρόπο, αξιοποιώντας τη μεγάλη εμπειρία και εξειδίκευσή μας στα website ξενοδοχείων.
Παράλληλα, μέσω της νέας τεχνολογίας που έχουμε υλοποιήσει στην πλατφόρμα της Hotelwize, βελτιστοποιούμε στο μέγιστο την ταχύτητα εμφάνισης του περιεχομένου – φτάνουμε έως και 99% στις αντίστοιχες μετρήσεις της Google -, αυξάνουμε το επίπεδο ασφάλειας των ιστοσελίδων – με static html σελίδες με δυναμικό περιεχόμενο – και απλουστεύουμε τη διασύνδεση με τις εφαρμογές τρίτων – έχουμε υλοποιήσει ένα middleware με αρχιτεκτονική με plug-in. Έτσι, το ξενοδοχείο λαμβάνει από την ομάδα της Hotelwize ένα άψογο website μέσα σε μόλις 7 ημέρες για το οποίο δεν χρειάζεται να βάλει κόπο αλλά μόνο περιεχόμενο και αποκτάει ένα συνεργάτη, ο οποίος είναι μαζί του και μετά τη δημοσίευση του website.
Ξεκινώντας με το βασικό μας ζήτημα, προσωπικά θεωρώ το Website ενός καταλύματος ισάξιο με την “κεντρική του είσοδο” και εννοείται το λέω μεταφορικά καθώς, χωρίς αυτό, είναι σαν να αποκλείουμε τους ταξιδιώτες να το εντοπίσουν και να το επιλέξουν. Σύμφωνα με τη δική σου εμπειρία, κατά πόσο θεωρείς ότι είναι κατανοητή η σημασία αυτή στους ξενοδόχους και ποια θα ήταν η δική σου προσέγγιση στο θέμα;

Πιστεύω ότι όπως σε κάθε κλάδο, έτσι και σε αυτόν των ξενοδοχείων υπάρχουν οι πρωτοπόροι που υιοθετούν νωρίς τις νέες τάσεις και οι πιο συντηρητικοί οι οποίοι περιμένουν να ωριμάσει κάποια αλλαγή για να την ενστερνιστούν. Φυσικά, εν έτει 2021, το να διαθέτει ένα κατάλυμα το δικό του website δεν αποτελεί καινοτομία, αλλά επιβεβλημένη ανάγκη. Όπως πολύ σωστά λες, πρόκειται για την «κεντρική είσοδο» του ξενοδοχείου στον ψηφιακό κόσμο. Το website θα μεταδώσει στον ταξιδιώτη την «αύρα» του ξενοδοχείου, θα του μεταφέρει την υπόσχεση για την εμπειρία που θα ζήσει, θα του δώσει τις πληροφορίες που αναζητάει, θα παρουσιάσει τις υπηρεσίες του ξενοδοχείου, θα τον πείσει να επιλέξει το συγκεκριμένο κατάλυμα, θα είναι ο δίαυλος επικοινωνίας των πελατών με αυτό και παράλληλα, μπορεί να γίνει το καλύτερο κανάλι πωλήσεων.
Οι πελάτες μας, συνήθως, ανήκουν στην κατηγορία των πρωτοπόρων και ανέκαθεν υιοθετούσαν πρώτοι τις νέες τεχνολογίες και ήθελαν να είναι πρώτοι στις εξελίξεις ευρύτερα. Θα προσέξεις ότι στα website μας φροντίζουμε να έχουμε την καλύτερη ισορροπία ανάμεσα στη λειτουργικότητα και την αισθητική και αυτό είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη Hotelwize. Παράλληλα, φροντίζουμε να «εκπαιδεύουμε» τους πελάτες μας σχετικά με την φιλοσοφία πάνω στην οποία φτιάχνεται η ιστοσελίδα τους, ώστε να την αξιοποιούν στο μέγιστο.
Σαφώς και υπάρχει ακόμη μεγάλο τμήμα των ξενοδόχων οι οποίοι δεν έχουν κατανοήσει τη σημασία και τη χρησιμότητα ενός website ξενοδοχείου. Για κάποιους – ευτυχώς λίγους – είναι κάτι περιττό, για άλλους είναι κάτι που «καλό είναι να υπάρχει» και για πολλούς απλά ένα κανάλι για απευθείας κρατήσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί επιλέγουν την ανάπτυξη απλοϊκών website από κάποιον γνωστό τους ή μέσα από εφαρμογές «φτιάξ’ το μόνος σου», χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι ένα website που δεν ανταποκρίνεται στην ποιότητα του ξενοδοχείου τους, έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια πελατών και επακόλουθα χρημάτων.
Το website δεν απλά ένα σχέδιο. Το website είναι εργαλείο επικοινωνίας και κανάλι πωλήσεων που πρέπει να βασίζεται σε τεχνολογία που να δίνει τον έλεγχο στον ξενοδόχο.
Για εμένα πάντα οι επιχειρηματίες πρέπει να έχουν στο μυαλό τους, ότι όπως δεν εμπιστεύτηκαν τον «κολλητό» τους για να κάνει τα σχέδια, την κατασκευή και τα μηχανολογικά του ξενοδοχείου τους, έτσι δεν πρέπει να εμπιστεύονται τον οποιοδήποτε, για την τελική εικόνα του ξενοδοχείου τους ή για την «κεντρική είσοδο του ξενοδοχείου» όπως χαρακτηριστικά αναφέρεις.
Τα περισσότερα ξενοδοχεία, ωστόσο έχουν το δικό τους Website και σε αρκετά από αυτά, υπάρχει και μία καλή αισθητική. Είναι αυτό αρκετό κατά την άποψή σου, έτσι ώστε να οδηγηθεί το κατάλυμα σε αύξηση πωλήσεων ή υπάρχουν και κάποια σημεία κλειδιά που δεν είναι ορατά, πέρα από την αισθητική του; Και για να το κάνω πιο συγκεκριμένο, έχει ένα Website Ξενοδοχείου ειδικές τεχνολογικές και σχεδιαστικές απαιτήσεις;

Είναι αλήθεια ότι γενικά οι Έλληνες ξενοδόχοι βρίσκονται σε πολύ καλύτερο επίπεδο από τους αντίστοιχους ξενοδόχους σε άλλες αγορές της Ευρώπης. Μέσα από τις διάφορες υπηρεσίες της εταιρείας μας, ερχόμαστε σε επαφή με ξενοδόχους σε όλο τον κόσμο και διαπιστώνουμε καθημερινά πόσο πιο ενημερωμένοι και ενεργοί είναι οι Έλληνες επαγγελματίες του τουρισμού.
Η αισθητική είναι πολύ σημαντική. Είναι ένα από τα σημαντικότερα πράγματα για να κερδίσεις τον ταξιδιώτη. Αλλά η αισθητική χωρίς λειτουργικότητά και ξεκάθαρα μηνύματα, δεν θα φέρει αποτελέσματα.
Ένα από τα κυριότερα στοιχεία είναι η αρχιτεκτονική και το layout του website. Το περιεχόμενο ενός website δεν τοποθετείται τυχαία ή βάσει των αισθητικών εμπνεύσεων ενός designer. Το ποια πληροφορία θα τοποθετηθεί πού, είναι αποτέλεσμα ανάλυσης και συνεργασίας πολλών ανθρώπων, οι οποίοι λαμβάνουν υπ’ όψιν τους θέματα αισθητικής, λειτουργικότητας, τεχνολογίας, SEO και βασίζονται τόσο στις βέλτιστες πρακτικές όσο και σε δοκιμές (A/B testing). Για παράδειγμα ποιο το νόημα της εντυπωσιακής αισθητικής, αν δεν μπορείς να προχωρήσεις εύκολα σε κράτηση ή αν δυσκολεύεσαι να καταλάβεις πού βρίσκεται το ξενοδοχείο;
Ένα ακόμη κρίσιμο σημείο το οποίο δεν γίνεται αντιληπτό από τους περισσότερους είναι η τεχνολογία που χρησιμοποιείται και η ταχύτητα εμφάνισης του περιεχομένου. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα κατά τα οποία πανέμορφα websites αργούν να «φορτώσουν» με αποτέλεσμα ο χρήστης να φεύγει από το website εκνευρισμένος πριν καν δει έστω μία σελίδα, ενώ παράλληλα η αργή ταχύτητα έχει αντίκτυπο και στην κατάταξη της ιστοσελίδας και στις μηχανές αναζήτησης. Εδώ, θα πρέπει να σημειώσουμε και κάτι στο οποίο ελάχιστοι δίνουν σημασία, την ταχύτητα ανά σημείο πρόσβασης. Για παράδειγμα, αν ο server στον οποίο φιλοξενείται το website του ξενοδοχείου βρίσκεται στην Ελλάδα, η ταχύτητα για όσους επισκέπτονται το website από την Ελλάδα, θα είναι πολύ καλύτερη από την αντίστοιχη ταχύτητα για όσους το επισκέπτονται από τις ΗΠΑ. Σκεφθείτε λοιπόν ένα ξενοδοχείο στην Αθήνα, που δουλεύει κυρίως με πελάτες από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία. Ενώ οι ίδιοι έχουν την αίσθηση ότι το website τους είναι γρήγορο, οι πελάτες στους οποίους στοχεύουν ενδέχεται να αντιμετωπίζουν σημαντικά θέματα καθυστέρησης. Φυσικά και υπάρχει η τεχνολογία που καλύπτει αντίστοιχα θέματα. Το ερώτημα είναι πόσοι την εφαρμόζουν.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το website του ξενοδοχείου φτιάχνεται για τον πελάτη του ξενοδοχείου και όχι για να λέμε ότι «έχουμε ένα ωραίο website». Η εμπειρία που θα έχει ο χρήστης στο hotel website έχει άμεσο αντίκτυπο στην αίσθηση που αυτομάτως λαμβάνει για το ίδιο το κατάλυμα. Εάν προκληθεί οποιαδήποτε δυσφορία κατά την περιήγηση στην ιστοσελίδα του ξενοδοχείου, αυτή είναι πολύ πιθανό να έχει αρνητική επίδραση και στην αγοραστική του συμπεριφορά. Αντίθετα, ένα άρτιο website σε επίπεδο αισθητικής, λειτουργικότητας και τεχνολογίας, έχει όλα τα εχέγγυα για να είναι αποτελεσματικό και να οδηγήσει σε αύξηση πωλήσεων.
Μιας και αναφέραμε τη φράση “αύξηση πωλήσεων”, έχω αρκετά παραδείγματα από ξενοδόχους, που ισχυρίζονται ότι αν και έχουν website, αυτό δεν παράγει άμεσες πωλήσεις και οι περισσότεροι κλείνουν από τρίτα κανάλια όπως η booking.com. Ποια είναι η αλήθεια πάνω σε αυτό και πώς σχετίζεται το website, με τις συνολικές κρατήσεις ενός ξενοδοχείου;

Μου αρέσει πολύ αυτή η ερώτηση γιατί θίγει ένα πολύ καίριο ζήτημα, το οποίο έχει να κάνει με την αντίληψη των ξενοδόχων σχετικά με τους στόχους που θα πρέπει να έχει ένα website. Ένα website ξενοδοχείου, θα πρέπει να έχει διττή στόχευση.
Ο πρώτος στόχος είναι να πείσει τον πελάτη να επιλέξει το συγκεκριμένο κατάλυμα. Κατά κανόνα, πάνω από το 50% των πελατών που θα ενδιαφερθούν για ένα ξενοδοχείο, θα αναζητήσουν και θα επισκεφθούν το website του. Αν το website δεν τους πείσει για την αξία του καταλύματος, τότε είναι πολύ πιθανό να επιλέξουν άλλο ξενοδοχείο, οπότε μιλάμε για «απώλεια πωλήσεων». Αν αντίθετα το website αναδείξει την ποιότητα του καταλύματος, τα θετικά χαρακτηριστικά του, τις υπηρεσίες και εν γένει την εμπειρία που προσφέρει στον πελάτη και πείσει τον πελάτη να επιλέξει το συγκεκριμένο κατάλυμα, τότε έχουμε «αύξηση πωλήσεων» ακόμη και αν η κράτηση ολοκληρωθεί μέσω ενός τρίτου καναλιού (π.χ. ΟΤΑ, Τουριστικού Γραφείου ή άλλου μεσάζοντα).
Ο δεύτερος στόχος, ο οποίος έχει ως προϋπόθεση την επίτευξη του πρώτου, είναι να προχωρήσει ο πελάτης σε απευθείας κράτηση, ώστε από τη μία να κερδηθεί το κόστος της προμήθειας και από την άλλη, όλη η διαχείριση και η επικοινωνία με τον πελάτη να γίνεται απευθείας από το ξενοδοχείο και όχι από τρίτους. Η επίτευξη αυτού του στόχου βασίζεται σε δύο παράγοντες: τη λειτουργικότητα της διαδικασίας κράτησης και την εμπιστοσύνη που αυτή αποπνέει από τη μία και τη δραστηριοποίηση του ξενοδόχου από την άλλη.
Η διαδικασία κράτησης πρέπει να είναι απλή και ξεκάθαρη ώστε ο πελάτης να κατανοεί εύκολα τι είναι αυτό που θα λάβει, υπό ποιους όρους και σε ποια τιμή. Επιπλέον θα πρέπει να μπορεί να νιώσει την ασφάλεια ότι τα δεδομένα του και ιδιαίτερα αυτά της πιστωτικής τους κάρτας θα είναι ασφαλή. Σκεφθείτε για παράδειγμα έναν πελάτη από το Ηνωμένο Βασίλειο ο οποίος μπαίνει σε ένα website ελληνικού ξενοδοχείου και την ώρα που επιλέγει να ολοκληρώσει την κράτηση προωθείται σε ένα διαφορετικό περιβάλλον μηχανής κρατήσεων, σε άλλο παράθυρο, με άλλο url το οποίο δεν αναγνωρίζει και άλλη αισθητική. Λόγω των πολλών προσπαθειών απάτης που γίνονται καθημερινώς παγκοσμίως, η ανησυχία του πελάτη αυτού για το αν δίνει τα στοιχεία της κάρτας του στο ξενοδοχείο ή σε κάποιον επιτήδειο αυξάνονται. Γιατί λοιπόν να μην επιλέξει κάποιον OTA όπως η Booking.com και η Expedia που τους γνωρίζει, τους έχει
ξαναχρησιμοποιήσει και τους εμπιστεύεται; Η λύση που δίνει η Hotelwize είναι ότι μπορεί να «κρατήσει» τον πελάτη μέσα στο website ώστε να ολοκληρωθεί η κράτηση σε αυτό. Έτσι, σταματάει να είναι άλλο το website και άλλη η μηχανή κρατήσεων, η εμπειρία για τον πελάτη είναι μία, η εμπιστοσύνη προς τη διαδικασία αυξάνεται και κατ’ επέκταση οι απευθείας κρατήσεις.
Οι ενέργειες του ξενοδόχου είναι ο δεύτερος και εξίσου σημαντικός παράγοντας. Όσο καλοσχεδιασμένο και αν είναι ένα website, όσο αποτελεσματική κι αν είναι η διαδικασία κράτησης, εάν δεν υπάρχουν αντίστοιχες ενέργειες και από την πλευρά του ξενοδοχείου, τότε οι απευθείας κρατήσεις θα παραμείνουν σε χαμηλά ποσοστά. Και δεν μιλάω για ενέργειες online marketing που είναι και αυτές απαραίτητες. Είναι αναρίθμητα τα παραδείγματα ξενοδοχείων που δεν έχουν έλεγχο της τιμολογιακής πολιτικής τους, με αποτέλεσμα στο website τους να πουλάνε πιο ακριβά από ό,τι σε κανάλια τρίτων. Είτε επειδή έχουν διαθέσει τα δωμάτια τους σε wholesaler που τα πωλούν και online σε τιμές ελάχιστα πάνω από την net τιμή τους, είτε γιατί αναγκάζονται να συμμετέχουν σε διαφημιστικές ενέργειες των μεγάλων OTA, σε πολλά ξενοδοχεία βλέπουμε συχνά το παράδοξο όχι μόνο να μην έχουν καλύτερες τιμές ή όρους στο website τους, αλλά να είναι και ασύμφορη για τους πελάτες τους η απευθείας κράτηση. Αν σε αυτό προσθέσουμε και τα διάφορα προγράμματα loyalty των OTA, τότε είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι απευθείας κρατήσεις των ξενοδοχείων κυμαίνονται σε τόσο χαμηλά ποσοστά.
Κάθε ξενοδοχείο είναι μοναδικό και έχει να αντιμετωπίσει διαφορετικά δεδομένα, αλλά πρακτικές όπως η παροχή προσφορών για απευθείας κρατήσεις (είτε σε επίπεδο έκπτωσης, είτε σε added value) και η διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας κράτησης είναι σημαντικά εργαλεία για την αύξηση των απευθείας πωλήσεων μέσω του website.
Τα κανάλια όπως η Booking.com και η Expedia και οι διάφοροι τουριστικοί οργανισμοί είναι χρήσιμοι συνεργάτες για τη διεύρυνση των καναλιών διανομής του ξενοδοχείου και την προώθησή του μέσω των ενεργειών marketing σε κοινά που δύσκολα θα έφθανε μόνο του ένα κατάλυμα. Από εκεί και πέρα, είναι στο χέρι κάθε ξενοδόχου να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να λάβει όσο περισσότερες κρατήσεις μπορεί απευθείας από το website του.
Ως προτεραιότητα των ξενοδόχων, παραμένουν οι άμεσες κρατήσεις και ίσως αυτό είναι το θέμα που θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον, να εξετάσουμε περαιτέρω. Μπορεί μία σωστή προδιαγραφή ενός ξενοδοχειακού website να αυξήσει τις άμεσες κρατήσεις; Και αν ναι, ποια τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει, έτσι ώστε να υπερτερεί από τα άλλα κανάλια πωλήσεων;

Ναι, όπως είπαμε, η Hotelwize έχει τη λύση σε αυτό και είναι και ο κύριος λόγος που θα πρέπει τα ξενοδοχεία να απευθύνονται σε μία εταιρία εξειδικευμένη στην ανάπτυξη website ξενοδοχείων, και να αποφεύγει πειράματα με λύσεις «φτιάξ’ το μόνος σου» ή με μη εξειδικευμένους δημιουργούς website.
Ο σχεδιασμός του website, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη ισορροπία ανάμεσα στην αισθητική και τη λειτουργικότητα, είναι ένα από τα κυριότερα στοιχεία. Το πώς μπορεί κάποιος να κάνει κράτηση θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Η προβολή των προσφορών θα πρέπει να είναι διακριτική αλλά αποτελεσματική. Η διαδικασία κράτησης θα πρέπει να εμπνέει εμπιστοσύνη και να είναι απλή. Και πάντα θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας τη συνολική εμπειρία χρήστη, χωρίς υπερβολές.
Αναφέραμε νωρίτερα το θέμα της εμπιστοσύνης προς τη διαδικασία κράτησης, που ενισχύεται από τη λειτουργία ενσωμάτωσης της ώστε να ολοκληρώνεται μέσα στο website. Προχωράμε όμως ακόμη πιο πέρα, φέρνοντας στο website των ξενοδοχείων την εμπειρία που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα κατά την αγορά προϊόντων.
Μέσα από τη λειτουργία Liquid e-commerce, η διαδικασία κράτησης όχι μόνο «κρατάει» τον ταξιδιώτη/πελάτη μέσα στο website, αλλά του παρουσιάζει την πληροφορία που θέλει αποτελεσματικά και διακριτικά σε πολλαπλά σημεία κατά τη διάρκεια της περιήγησής του στο website. Αφού ο ταξιδιώτης κάνει αναζήτηση για τις ημερομηνίες που τον ενδιαφέρουν, οι τιμές και οι διάφορες προσφορές εμφανίζονται σε διάφορες σελίδες του website, όχι σε κάποιο ενοχλητικό pop up αλλά σε προσεκτικά επιλεγμένα σημεία. Για παράδειγμα, ενώ είναι στη σελίδα ενός συγκεκριμένου τύπου δωματίου και διαβάζει περισσότερα για τη θέα και τις παροχές του δωματίου, με τη λειτουργικότητα “Liquid e-commerce” εμφανίζονται δυναμικά οι τιμές και οι προσφορές για το συγκεκριμένο δωμάτιο για τις συγκεκριμένες ημέρες που επέλεξε και του δίνει τη δυνατότητα να ολοκληρώσει άμεσα την κράτηση, όπως ακριβώς γίνεται στα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η λειτουργικότητα Liquid e-commerce, είναι ήδη δημοφιλής μεταξύ των πελατών μας και αποδεδειγμένα επιτυγχάνει αύξηση του Conversion Rate σε ποσοστό άνω του 50%, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις φθάνει το 100%.
Από τον διάλογό μας μέχρι και αυτή τη στιγμή, είναι ξεκάθαρο πως τα ξενοδοχειακά Websites είναι μία κατηγορία από μόνα τους και απαιτούν εξειδικευμένες ομάδες να τα αναπτύσσουν, αλλά και να τα κρατάνε updated. Θα μπορούσες όμως να δώσεις κάποιες συμβουλές σχετικά με το πώς ο Ξενοδόχος μπορεί να καταλάβει αν χρειάζεται να προχωρήσει σε κάποιες σχετικές αναβαθμίσεις στο ήδη υπάρχον website του ξενοδοχείου του;
Εδώ θα χρησιμοποιήσω ένα παράδειγμα που για μένα είναι το πιο χαρακτηριστικό στην εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια. Πριν κάποια χρόνια θεωρούσαμε ότι ένα οποιοδήποτε smartphone μας «καλύπτει». Όταν, όμως, εμφανίστηκε το iPhone καταλάβαμε το πόσο σημαντική είναι η αισθητική, η ευκολία στη χρήση και φυσικά η δυνατότητα με λίγα clicks να κατεβάσεις applications στο κινητό σου. Έτσι και με τα websites των ξενοδοχείων έχει έρθει αυτή η στιγμή που η αισθητική, η λειτουργικότητα και ευκολία στο να εγκαθιστάς νέες λειτουργικότητες στο website σου, θα αλλάξει το πώς βλέπουμε ένα σύγχρονο website.
Για να είμαι ειλικρινής, θεωρώ ότι η αναβάθμιση ενός υπάρχοντος website, συνήθως δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Όταν σχεδιάζεται ένα website φτιάχνεται για να καλύπτει συγκεκριμένες ανάγκες, τη δεδομένη χρονική στιγμή. Το να προστεθούν επιπλέον λειτουργίες εκ των υστέρων, ειδικότερα αν δεν συνάδουν με την αρχική αρχιτεκτονική του website, δεν είναι ενδεδειγμένο.
Ειδικότερα μέσα από τη Hotelwize, με τη νέα τιμολογιακή μας πολιτική, όπου κάθε κατάλυμα μπορεί να αποκτήσει ένα website στα μέτρα του, χωρίς υψηλό κόστος και μάλιστα μόλις σε 7 ημέρες, θεωρώ ότι δεν θα πρέπει να μιλάμε για αναβάθμιση του υπάρχοντος website, αλλά για αναβάθμιση του website με την ανάπτυξη ενός ολοκαίνουριου website βάσει των αναγκών του τύπου του καταλύματος.
Πιστεύω ότι τα «σημάδια» που θα πρέπει να ενεργοποιήσουν ένα ξενοδόχο στην αλλαγή του website του είναι προφανή. Αν όπως είπαμε το website του δεν είναι προσβάσιμο από κινητά, ή αν χρησιμοποιεί παρωχημένη τεχνολογία (όπως η τεχνολογία flash που για λόγους ασφαλείας δεν υποστηρίζεται πλέον από τους περισσότερους browsers), τότε σίγουρα θα πρέπει να σπεύσει να το αντικαταστήσει. Επίσης, αν βλέπει ότι οι πελάτες «δυσκολεύονται» να χρησιμοποιήσουν το website ή δεν βρίσκουν την πληροφορία που θέλουν και αναγκάζονται να καλέσουν το ξενοδοχείο για να λάβουν απάντηση ή να πραγματοποιήσουν κράτηση. Αν το website αργεί να «φορτώσει», γεγονός που έχει επίπτωση και στην κατάταξή του στις μηχανές αναζήτησης ή αν δεν μπορεί να ανανεώσει το περιεχόμενό του, είτε επειδή δεν έχει πρόσβαση, είτε επειδή δεν το υποστηρίζει το website του, πάλι θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά την ανανέωση της διαδικτυακής του παρουσίας.
Μιλήσαμε αρκετά για τεχνολογία, για widgets, για προδιαγραφή, θα ήθελα όμως να επαναφέρουμε και το θέμα της αισθητικής. Ειδικά η Mozaik Hospitality, μας έχει διδάξει αρκετά σε αυτό το κομμάτι και σίγουρα θα έχεις να μας πεις αρκετά. Κατά τη γνώμη σου, ποια είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την αισθητική ενός website, ειδικά στον ξενοδοχειακό κλάδο και πώς μία εταιρεία τεχνολογίας συμβάλλει σε αυτό;

Η αισθητική όπως καλά γνωρίζεις είναι κάτι υποκειμενικό και μη μετρήσιμο. Σαφώς και υπάρχει το ευρέως αποδεκτό ως ωραίο, αλλά είναι κάτι που έχει να κάνει με προσωπικές επιλογές. Για παράδειγμα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αισθητική ενός super car αλλά δεν θα το επιλέγαμε για να μετακινηθούμε στο κέντρο της Αθήνας.
Θεωρώ ότι η αισθητική θα πρέπει να συνάδει πάντα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες κάθε καταλύματος. Η Mozaik Hospitality έχει όντως δημιουργήσει πολλά από τα καλύτερα websites ξενοδοχείων, αναδεικνύοντας με τον βέλτιστο τρόπο τα ξενοδοχεία που την έχουν επιλέξει όλα αυτά τα χρόνια. Δεν θα ήταν όμως ούτε σωστό, ούτε αποτελεσματικό να δημιουργήσουμε ένα website αισθητικής 5 αστέρων για ένα κατάλυμα ενοικιαζόμενων δωματίων. Οφείλουμε να προστατεύσουμε τους πελάτες μας και να τους καθοδηγήσουμε στο design που θα αναδείξει τα στοιχεία του δικού τους καταλύματος, παρουσιάζοντας την καλύτερη εικόνα του χωρίς να δημιουργούμε λανθασμένες εντυπώσεις.
Έτσι, μέσα από τους Καμβάδες που αναπτύσσουμε στην Hotelwize, επικεντρωνόμαστε στα στοιχεία κάθε τύπου καταλύματος και αναπτύσσουμε το καλύτερο design για τον κάθε τύπο. Διαφορετική αισθητική θα πρέπει να έχει το website ενός City Hotel στην Πάτρα και διαφορετική αυτό ενός Resort Hotel στην Κρήτη. Και πάντα θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι η αισθητική δεν θα πρέπει να λειτουργεί σε βάρος της λειτουργικότητας. Επιμένω στο σημείο αυτό, γιατί θα πρέπει να ξεφύγουμε από την άποψη του «θέλω ένα ωραίο website». Θα πρέπει να μιλάμε για ένα «ωραίο και αποτελεσματικό website».
Αν όντως έχουμε όλα τα παραπάνω, από τεχνολογικής και αισθητικής άποψης, αλλά το περιεχόμενο μας είναι φτωχό, πώς αυτό επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα; Και όταν λέμε περιεχόμενο, πώς ορίζεται αυτό και τι πρέπει να περιμένει ο ξενοδόχος από μία εταιρεία που κατασκευάζει websites;

Θίγεις ένα πολύ σημαντικό θέμα, το οποίο δυστυχώς αντιμετωπίζουμε πολύ συχνά: την έλλειψη καλού περιεχομένου. Μιλώντας για καλό περιεχόμενο αναφερόμαστε τόσο στα κείμενα, όσο και στο φωτογραφικό υλικό. Δεν είναι λίγες οι φορές που το υλικό που λαμβάνουμε είναι το περιεχόμενο από μια μπροσούρα ή από το παλιό website του ξενοδοχείου, και όπως καταλαβαίνεις αυτό ούτε θεμιτό είναι, ούτε αρκετό.
Από την πλευρά μας φροντίζουμε να εξηγήσουμε στα ξενοδοχεία με τα οποία συνεργαζόμαστε ότι το νέο website τους θα πρέπει να το βλέπουν ως ένα ολοκαίνουριο project με συγκεκριμένους στόχους και όχι ως μία απλή ανανέωση της διαδικτυακής τους παρουσίας. Θα πρέπει να ξεκαθαρίζουν τι θέλουν να πετύχουν μέσα από το νέο website και αντίστοιχα να εστιάζουν στο πώς θα το πετύχουν. Αν για παράδειγμα θέλουν να βελτιώσουν τη θέση τους στην κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης, θα πρέπει το κείμενο που θα χρησιμοποιήσουν να είναι βελτιστοποιημένο σε επίπεδο SEO. Αν στοχεύουν στο να αυξήσουν τις οικογένειες που επιλέγουν το κατάλυμα, θα πρέπει να προβάλουν τόσο μέσω αντίστοιχων ενοτήτων όσο και μέσω φωτογραφικού υλικού τις εμπειρίες που αφορούν τις οικογένειες. Και αυτό το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι αντάξιο της αισθητικής και της τεχνολογίας του website. Σκέψου ένα εντυπωσιακό website με σκοτεινές ή θολές φωτογραφίες. Ή με ελλιπή κείμενα.
Θέλουμε να είναι ξεκάθαρο, ότι ως Hotelwize δεν αναλαμβάνουμε την ανάπτυξη περιεχομένου για το website. Υπάρχουν πολύ καλές εταιρείες και επαγγελματίες οι οποίοι εξειδικεύονται στην ανάπτυξη βελτιστοποιημένου κειμένου ή μεταφράσεων και αντίστοιχα φωτογράφοι και εταιρείες με μεγάλη εμπειρία στη φωτογράφιση ή την ανάπτυξη βίντεο ξενοδοχείων. Από την πλευρά μας σαφώς και μπορούμε να προτείνουμε συνεργάτες οι οποίοι έχουν εγνωσμένη αξία και αξιόλογο έργο να επιδείξουν και συνεργαζόμαστε στενά μαζί τους ή με οποιονδήποτε αναλάβει αντίστοιχες ενέργειες για λογαριασμό του ξενοδοχείου, ώστε να επιτύχουμε το αρτιότερο αποτέλεσμα για τους πελάτες μας. Θα το ξαναπώ όμως, πρώτα απ’ όλα θα πρέπει το ξενοδοχείο να ξεκαθαρίσει τους στόχους του και τι θέλει να επιτύχει μέσα από το περιεχόμενο του νέου website του.
Εμείς θα λάβουμε το τελικό υλικό από τον ξενοδόχο, θα το ελέγξουμε, θα το επεξεργαστούμε και θα το ανεβάσουμε στο website ώστε ο ξενοδόχος να μην χρειαστεί να κάνει κάτι. Εμείς αναλαμβάνουμε το τελικό αποτέλεσμα και για αυτό υπογράφουμε όλα τα website μας.
Κλείνοντας, να πω ότι είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο, ότι εταιρείες όπως η Mozaik, συνεχίζουν δυναμικά και παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες, λανσάρουν νέα projects όπως αυτό της Hotelwize που καλύπτουν όντως μία εξελισσόμενη ανάγκη των ξενοδόχων. Από πλευρά σας, τι περιμένετε για τη νέα χρονιά και πώς φαντάζεστε τον ρόλο σας στην αναδιαμόρφωση της αγοράς;
Η χρονιά που έφυγε ήταν αδιαμφισβήτητα η πιο δύσκολη για τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας και ιδιαίτερα για τον ξενοδοχειακό, με τον οποίο είμαστε άρρηκτα δεμένοι. Τόσο ως εταιρεία, όσο και ως Hotelwize παραμείναμε προσηλωμένοι στον κλάδο και με διάφορες ενέργειες όπως η παροχή δωρεάν εικαστικών για τον COVID-19 ή η παροχή δωρεάν online φόρμας check-in, προσπαθήσαμε να υποστηρίξουμε τις επιχειρήσεις φιλοξενίας – πράγμα που έχει αναγνωρίσει η αγορά, με εκατοντάδες καταλύματα να χρησιμοποιούν τις λύσεις μας.
Θεωρώ ότι έχουμε μία πολύ αισιόδοξη χρονιά μπροστά μας. Η εμπειρία που αποκόμισαν οι ξενοδόχοι και οι ταξιδιώτες την προηγούμενη χρονιά ως προς τα πρωτόκολλα υγιεινής, ο εμβολιασμός στην Ελλάδα και στις χώρες προέλευσης των ταξιδιωτών και η ανάγκη του κόσμου να ταξιδέψει, είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι και είναι αυτά που στο τέλος θα επηρεάσουν θετικά τον τουρισμό φέτος. Σίγουρα δεν θα φτάσουμε στα επίπεδα του 2019, αλλά θα αρχίσει πάλι να υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός επισκεπτών στη χώρα και φέτος θα τεθούν και οι βάσεις, ώστε να φτάσουμε μέσα στην επόμενη τριετία τα επίπεδα τουρισμού του 2019.
Βλέποντας τα αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς, θεωρώ ότι φέτος τα ξενοδοχεία πρέπει να εστιάσουν στο branding και στην ψηφιακή τους παρουσία ώστε να εκμεταλλευτούν τον κάθε ταξιδιώτη που θα μάθει για το ξενοδοχείο από κάποιο φίλο, από έναν OTA ή από μία διαφήμιση. Μόνο με ένα αποτελεσματικό website που θα αντιπροσωπεύει πλήρως το ξενοδοχείο, θα μπορέσουν να κεφαλοποιήσουν την όποια ζήτηση.
Η Mozaik Hospitality είναι ένας αξιόπιστος συνεργάτης τόσο για τα καταλύματα, όσο και για τις επιχειρήσεις ξενοδοχειακού management, ο οποίος έχει αποδεδειγμένα συμβάλει στην ανάδειξη της εικόνας εκατοντάδων ξενοδοχείων. Η λύση Hotelwize, με τιμές στα μέτρα των ξενοδοχείων, συμπυκνώνει όλη την τεχνογνωσία μας και την εμπειρία μας από τον ξενοδοχειακό κλάδο και μέσω αυτής κάνουμε το website κάθε καταλύματος, πόλο έλξης πελατών και τους ξενοδόχους περήφανους για την επιλογή τους!
Comments