top of page

Ξενοδοχειακό Πολυαισθητικό Marketing: Εφήμερο trend η μια νέα πραγματικότητα;


Μάθετε όλα τα μυστικά του Πολυαισθητικού Marketing, μέσα από μια συνέντευξη τεχνογνωσίας με την εταιρεία Scent Plus. Τελικά, πρόκειται όντως για μια νέα ξενοδοχειακή τάση;


Οι συνέπειες του COVID-19 στην ξενοδοχειακή αγορά είναι αδιαμφισβήτητες, με πολλά ξενοδοχεία να δυσκολεύονται, πλέον, να αναπτύξουν μια marketing στρατηγική για να προσεγγίσουν τους ταξιδιώτες. Κάποια έχουν επιλέξει μια πιο επιθετική προσέγγιση, χρησιμοποιώντας φράσεις όπως ‘covid-free’ για να δηλώσουν την ασφάλεια που παρέχουν στους επισκέπτες τους, ενώ άλλα αρκούνται στο να αναφέρουν ότι τηρούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, προκειμένου να μη δημιουργούν περιττά άγχη στους επικείμενους πελάτες τους. Ωστόσο, η ‘αλήθεια’ βρίσκεται κάπου στη μέση, αφού η ξενοδοχειακή εμπειρία ενός καταλύματος είναι εξίσου σημαντική με την επικοινωνιακή του στρατηγική. Και υπάρχει μόνο ένα είδος marketing που συνδυάζει και τα δύο: το πολυαισθητικό marketing.

Το πολυαισθητικό marketing στηρίζεται στις βασικές αρχές της ψυχολογίας και προσπαθεί να ‘κερδίσει’ τον καταναλωτή μέσω των πέντε βασικών αισθήσεων: ακοή, όραση, όσφρηση, αφή και γεύση. Στον ξενοδοχειακό κλάδο, το πολυαισθητικό marketing μπορεί να εφαρμοστεί με ποικίλους τρόπους και να αναβαθμίσει σημαντικά την ξενοδοχειακή εμπειρία που προσφέρετε. Ωστόσο, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα, είναι λογικό και επόμενο ο ξενοδόχος να έχει δεύτερες σκέψεις πριν επιλέξει μια στρατηγική που δεν γνωρίζει.

Επομένως, λοιπόν, ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του πολυαισθητικού marketing, και ποια αναμένεται να είναι η εξέλιξή του τα επόμενα χρόνια; Για να μας απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα και να μας βοηθήσει να γνωρίσουμε καλύτερα τη νέα αυτή τάση, απευθυνθήκαμε στην κυρία Νάνσυ Δασκάλου, Key Account Manager στη Scent Plus, την κορυφαία εταιρεία πολυαισθητικού marketing στην Ελλάδα, με την οποία κάναμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση.


Αρχικά, μπορείτε να μας εξηγήσετε τι ακριβώς είναι το πολυαισθητικό marketing, πώς εφαρμόζεται στα ξενοδοχεία και ποια είναι τα οφέλη των ξενοδόχων από τη χρήση του;


Photo by Mathilde Langevin on Unsplash

Photo by Mathilde Langevin on Unsplash


Το πολυαισθητικό marketing (sensory marketing), αναλύει την επιρροή των 5 αισθήσεων στην καταναλωτική συμπεριφορά. Στις μέρες μας, θεωρείται ένας από τους πιο διαδεδομένους και αποτελεσματικούς τρόπους marketing και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής επικοινωνίας, κάθε επιχείρησης. Συγκεκριμένα στον ξενοδοχειακό κλάδο, το πολυαισθητικό Marketing βρίσκει την απόλυτη εφαρμογή.


Η Scent Plus αξιοποιεί προς το παρόν τις δύο από τις πέντε αισθήσεις, την όσφρηση και την ακοή. Δημιουργεί έναν μοναδικό συνδυασμό αρώματος και μουσικής, που βασίζεται στη στοχευμένη αλληλεπίδραση των δυο αισθήσεων και στην αδιαμφισβήτητα σημαντική συμβολή τους στην ενίσχυση του hotel experience, το οποίο σήμερα είναι το ‘ζητούμενο’ για τους ξενοδόχους.


Η εφαρμογή του sensory marketing επιτυγχάνεται βάσει μιας συγκεκριμένης μεθοδολογίας, που βασίζεται στη βαθιά μελέτη του brand. Η ερμηνεία του brand, τα brand values, το hotel concept, το όραμα και όλα όσα αποτελούν το ‘story telling’ ενός καταλύματος, είναι για εμάς, το βασικό αντικείμενο έρευνας και μελέτης, ώστε να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε το κατάλληλο πολυαισθητικό ‘πακέτο’ που θα αναδείξει το κάθε project.


H ομάδα των αρωματοποιών αλλά και των μουσικών μας επιμελητών, σε συνεργασία με το τμήμα marketing της εταιρίας, αναλύει τα χαρακτηριστικά των ξενοδοχείων και δημιουργεί ένα μοναδικό ‘sensory concept‘ για κάθε κατάλυμα.

Τα οφέλη του πολυαισθητικού marketing για τους ξενοδόχους — πέρα από τα βασικά που αφορούν στην ενίσχυση του hotel experience, την ανάδειξη του Brand αλλά και την ενδυνάμωση της εταιρικής κουλτούρας κάθε καταλύματος — ποικίλλουν και διαφέρουν από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο.


Θα αναφέρω κάποια παραδείγματα παρακάτω:


  1. Αν ένα κατάλυμα, αποφασίσει να δημιουργήσει το δικό του signature άρωμα – ένα πολύ δυνατό Trend για τα ξενοδοχεία – το όφελος της μοναδικότητας δεν αντικαθίσταται! Ο ταξιδιώτης βιώνει μια εμπειρία που δεν μπορεί να βιώσει αλλού.

  2. Μέσα από τη δημιουργία ενός custom αρώματος προκύπτει για το κάθε κατάλυμα μια δυνατή upselling προοπτική για αύξηση του revenue, καθώς ο κάθε ξενοδόχος μπορεί να δημιουργήσει δικά του branded προϊόντα προς πώληση.

  3. Ακόμη και στους repeaters συμβάλλει σημαντικά η δημιουργία branded προϊόντων, καθώς ο ταξιδιώτης έχει τη δυνατότητα να τα πάρει μαζί του, αποτυπώνοντας έτσι το brand στην καρδιά και το μυαλό του, με αποτέλεσμα να το αναζητά ξανά.


Τέλος, η δημιουργία ενός διαδραστικού περιβάλλοντος μέσα από την επιλογή διαφορετικών αρωμάτων και ήχων για κάθε σημείο του ξενοδοχείου, κάνει τον ταξιδιώτη να βιώνει την αύξηση της επιθυμίας για κατανάλωση και την εναλλαγή συναισθημάτων, δημιουργώντας του θετική διάθεση που τον οδηγεί σίγουρα σε αντίστοιχες κριτικές για το κατάλυμα.

Συμπερασματικά καταλαβαίνουμε ότι τα οφέλη για τα ξενοδοχεία είναι πολλά και διαφορετικά. Εξαρτάται κάθε φορά από τον τρόπο που θα επιλέξει ο κάθε ξενοδόχος να εφαρμόσει το πολυαισθητικό marketing στο δικό του κατάλυμα!


Αναφέρατε ότι η εταιρεία Scent Plus στοχεύει στις δύο αισθήσεις του ταξιδιώτη: την ακοή και την όσφρηση. Γιατί ξεχωρίσατε ως εταιρεία αυτές τις δύο αισθήσεις; Θεωρείτε πως επηρεάζουν περισσότερο την ταξιδιωτική εμπειρία από τις υπόλοιπες και γιατί;


Photo by Mediamodifier on Unsplash


Μετά την όραση, η οποία κατέχει το 45% της επιρροής στην καταναλωτική συμπεριφορά αλλά και στη δημιουργία στοχευμένης ‘διάθεσης‘ των επισκεπτών ενός χώρου (κάτι που αξιοποιείται από έμπειρους interior designers), ακολουθούν η όσφρηση και η ακοή, με εξίσου σημαντικά ποσοστά επιρροής, 30% και 17% αντίστοιχα.


Επηρεάζουν, λοιπόν, την ταξιδιωτική εμπειρία περισσότερο από τις υπόλοιπες αισθήσεις, εφόσον καθορίζουν κατά πολύ μεγάλο ποσοστό τη διάθεση αλλά και τη συμπεριφορά των ανθρώπων μέσα σε έναν χώρο. Αυτή η μορφή επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης – της ακοής και της όσφρησης, είναι ικανή να κάνει τον επισκέπτη να νιώσει οικεία ή και ακόμα να τον απωθήσει.


Ας εστιάσουμε σε κάτι πιο επίκαιρο. Έχουν επηρεάσει τα τελευταία γεγονότα με τον COVID-19 το Πολυαισθητικό Μarketing; Και αν ναι, με ποιους τρόπους;


Photo by Dan Dennis on Unsplash


Η υγειονομική κρίση που σχετίζεται με τον Covid-19 μας αφορά όλους, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Φυσικά και επηρέασε τη δουλειά μας, εφόσον ιδιαίτερα ο ξενοδοχειακός κλάδος ‘πληγώθηκε’ κατά πολύ από το όλο γεγονός, όπως και πολλές άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων στις οποίες απευθυνόμαστε.


Όμως θέλω εδώ να σας επιβεβαιώσω ότι τη φετινή σεζόν, μετά από την περσινή απογοητευτική χρονιά για τον επιχειρηματικό κλάδο, παρατηρήθηκε έντονα ότι πολύ μεγάλο μέρος των ξενοδόχων αποφάσισαν να επενδύσουν σε marketing ενέργειες, για να μπορέσουν αφενός να προσφέρουν την πιο αξέχαστη εμπειρία φιλοξενίας στους ταξιδιώτες τους – κάτι που όλοι το έχουν ανάγκη ίσως περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά – και αφετέρου να δημιουργήσουν δυνατά πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού τους, ενδυναμώνοντας το δικό τους brand μέσω των αισθήσεων.


Το αποτέλεσμα των συνεργασιών που έχουμε χτίσει έχει ήδη αποδώσει, τόσο σε αξία όσο και σε χρήματα.


Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματά του σε σχέση με τις υπόλοιπες μορφές Marketing; Ποιοι είναι οι λόγοι για έναν ξενοδόχο να το προτιμήσει ακόμη και αυτή την περίοδο κρίσης;


Photo by Elio Santos on Unsplash


Στον ξενοδοχειακό κλάδο, όλοι οι μη λεκτικοί τρόποι επικοινωνίας (το marketing μέσω των αισθήσεων δηλαδή), φαίνεται να έχουν την πιο αποτελεσματική εφαρμογή — και αυτό συμβαίνει για έναν πολύ σημαντικό λόγο. Σύμφωνα με την Ψυχολογία και τη Νευρολογία, ως άνθρωποι επηρεαζόμαστε συναισθηματικά από κάθε είδους ερέθισμα που λαμβάνουμε μέσω των αισθήσεων. Τόσο, ώστε να καθορίζεται η διάθεσή μας, οι αντιδράσεις και η συμπεριφορά μας.

Οι ταξιδιώτες αναπτύσσουν έτσι κι αλλιώς έναν τεράστιο συναισθηματικό δεσμό με τα καταλύματα, λόγω της διαμονής τους σε αυτά. Συνήθως τα αντιμετωπίζουν σαν το σπίτι τους. Ως εκ τούτου, οποιοδήποτε ερέθισμα που λαμβάνουν μέσω των αισθήσεων τους επηρεάζει πολύ περισσότερο, καθώς είναι ήδη συναισθηματικά ‘ευάλωτοι’.


Για αυτόν τον λόγο, ειδικά στον ξενοδοχειακό τομέα, η συγκεκριμένη μορφή Marketing, είναι πιο χρήσιμη από κάθε άλλη. Ειδικά αυτήν την κρίσιμη περίοδο.


Χρειάστηκε να διαφοροποιήσετε με κάποιο τρόπο τη διαδικασία που ακολουθείτε για την εφαρμογή του Πολυαισθητικού Μarketing σε ένα ξενοδοχείο;


Photo by Kadarius Seegars on Unsplash


Η διαδικασία – μεθοδολογία για την εφαρμογή του πολυαισθητικού marketing στα ξενοδοχεία (δηλαδή ο σχεδιασμός αρώματος και μουσικής) είναι προκαθορισμένη και ακολουθείται σε κάθε κατάλυμα.


Σημαντικό να σημειωθεί ότι η εταιρεία μας βρίσκεται στον χώρο τα τελευταία 30 χρόνια και ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους έχει χαρακτηριστεί ‘leader’ στην αγορά είναι η μεθοδολογία που ακολουθεί για την εφαρμογή του Scent & Sensory Marketing στις επιχειρήσεις, με σκοπό την ανάδειξη των brands και την αύξηση των πωλήσεών τους.

Αυτό που αλλάζει είναι τα projects! Είναι μαγικό το γεγονός ότι τα projects που αναλαμβάνουμε, καθώς είναι μοναδικά και διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους, προάγουν τη δημιουργικότητά μας και κάνουν τη διαδικασία κάθε φορά να φαίνεται τελείως διαφορετική από την προηγούμενη!


Παρατηρήσαμε ότι αυτή την περίοδο λανσάρατε και κάποια αντιβακτηριδιακά προϊόντα με άρωμα, όπως επίσης και ένα εξειδικευμένο μηχάνημα απολύμανσης αέρα. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτά τα προϊόντα και πώς μπορεί ο ξενοδόχος να τα αξιοποιήσει;



Με την έναρξη της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης ξεκίνησε η έρευνα για συστήματα και προϊόντα αποστείρωσης και καθαρισμού αέρα. Μετά από μήνες μελετών και έρευνας αγοράς και προσπαθώντας συνεχώς να ικανοποιούμε τις ανάγκες των συνεργατών μας αλλά και της εποχής, η εταιρεία μας έχει συνάψει συνεργασία με μια εταιρεία του εξωτερικού, για την εισαγωγή εξειδικευμένων συστημάτων αποστείρωσης αέρα, με πιστοποιήσεις εξουδετέρωσης μικροβίων και αερομεταφερόμενων ιών.


Το πρωτοποριακό αυτό προϊόν, όχι μόνο είναι αποτελεσματικό, αλλά λειτουργεί με συγκεκριμένο τρόπο (χρησιμοποιώντας φίλτρα Hepa) ώστε να μην επιβαρύνει το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Προτείνεται ιδιαίτερα για τους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων, όπου υπάρχει συνωστισμός (lobby, εστιατόρια, spa).


Επίσης, η εταιρεία παράγει απολυμαντικά προϊόντα σε διάφορες μορφές (επιφάνειες, air fresheners κ.λπ.), για την προστασία από μικρόβια και ιούς.


Τέλος, θα θέλαμε να μας κάνετε μια πρόβλεψη. Σύμφωνα με την πολυετή εμπειρία σας, ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον του Πολυαισθητικού Μarketing στον ξενοδοχειακό κλάδο; Είναι μια μορφής Μarketing που θα αντέξει στον χρόνο;


Photo by Felicia Buitenwerf on Unsplash

Photo by Felicia Buitenwerf on Unsplash


Σαφώς οι παραδοσιακοί τρόποι marketing δεν θα εκλείψουν και έχουν πάντα την αξία τους. Στο μοντέρνο Marketing όμως και με βάση τις τάσεις της αγοράς και την εξέλιξη της τεχνολογίας, σας διαβεβαιώνω ότι το marketing των αισθήσεων δεν έχει απλά μέλλον… είναι το μέλλον! Γιατί απευθύνεται στον άνθρωπο και στο συναίσθημά του. Και όσο ο άνθρωπος ζει και εξελίσσεται, τόσο θα εξελίσσεται και το Πολυαισθητικο Marketing!


Στη χώρα μας, η αλήθεια είναι ότι μόλις τώρα έχει αρχίσει να αναπτύσσεται ουσιαστικά. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας και με πολλή όρεξη, δημιουργικότητα και επαγγελματισμό, θα εκπαιδεύσουμε την αγορά τόσο για την αναγκαιότητα όσο και για την αξία του sensory marketing, ώστε να μοιραστούμε με τους πελάτες μας τα κοινά οφέλη της επιτυχίας!





Comments


bottom of page